Impact op de consument

Ongeadresseerde huis-aan-huis communicatie en de ja/ja nee/nee sticker

Belgische consumenten waarderen folders

De papieren folder is niet alleen een ingeburgerde én democratische manier voor bedrijven, overheden en organisaties om rechtstreeks te communiceren met hun doelgroep. De meerderheid van de Belgen drukt zijn appreciatie uit voor de papieren folder als informatief medium. Folders stimuleren de consument om naar buiten te gaan en actie te ondernemen, maar ook om nieuwe producten te ontdekken en te besparen op hun aankopen.

Aangezien het huidige opt-in systeem met de nee/nee-sticker goed georganiseerd is, zien we dan ook geen reden om over te gaan op een opt-out systeem met een ja/ja-sticker. Hierbij zouden we voorbijgaan aan de wens van een belangrijk deel van de Belgische bevolking om huis-aan-huis communicatie te ontvangen.

Folders helpen Belgen bij hun aankopen

Onderzoek toont aan dat de folder sterk verankerd is in de Belgische samenleving en in het dagelijks leven van de consument.*

  • 89% van de Belgen leest papieren reclamefolders.
  • 75% van de Belgen wenst gratis pers en reclamedrukwerk te blijven ontvangen en plakt daarom geen nee/nee-sticker op zijn of haar brievenbus.**
  • 56% van de Belgen overweegt bepaalde aankopen op basis van informatie uit een papieren folder.
  • De helft van de Belgische consumenten geeft aan regelmatig iets te kopen dat hij of zij gezien heeft in een folder.
  • 42% van de Belgen erkent dat zijn of haar aankoopgedrag beïnvloed wordt door papieren folders.

*Bron: Door to door impact survey, Profacts, 2018

**Bron: Bpost research, 2018

Papier overbrugt de digitale kloof

De digitale kloof in de Belgische samenleving is niet min. Vooral kwetsbare groepen trekken aan het kortste eind bij de overschakeling van papieren folders naar een digitaal alternatief. Denk daarbij aan ouderen en laagopgeleiden die minder toegang hebben tot digitale media en tegelijk een hoger foldergebruik hebben.*

*Bron: Door to door impact survey, Profacts, 2018

55-plussers te bereiken via papier

32% van de Belgische bevolking is ouder dan 55 jaar.* Deze groep beschikt niet over dezelfde digitale vaardigheden als de rest van de bevolking:

  • 37% van de Belgische 55-plussers is niet in staat om e-mails te verzenden en te ontvangen.
  • 49% van de Belgen ouder dan 55 jaar weet niet hoe ze prijsvergelijkende websites moet gebruiken.**

De overschakeling naar een digitaal alternatief voor de folder kan een grote impact hebben op de omzet van Belgische bedrijven. In totaal besteden huishoudens van de oudere Belgen meer dan die van de jongere leeftijdsklasse.***

*Statbel, 2018
**E-Dossier Digitalisering, Gezinsbond, 2016
***Gemiddelde uitgaven per huishouden en per jaar (€) - Verdeling volgens de leeftijd van de referentiepersoon – België, Statbel, 2016

Bron: E-Dossier Digitalisering, Gezinsbond, 2016; Gemiddelde uitgaven per huishouden en per jaar (€) - Verdeling volgens de leeftijd van de referentiepersoon – België, Statbel, 2016

Bron: E-Dossier Digitalisering, Gezinsbond, 2016; Gemiddelde uitgaven per huishouden en per jaar (€) - Verdeling volgens de leeftijd van de referentiepersoon – België, Statbel, 2016

Folders zetten een turbo op de koopkracht van de Belg
Lees meer

Ontdek alle details in het rapport

Download

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt.