Impact van e-commerce

Ongeadresseerde huis-aan-huis communicatie en de ja/ja nee/nee sticker

E-commerce leidt Belgische handel naar het buitenland

De folder is zeker niet zomaar in te ruilen voor digitale marketing. 

Volgens onderzoek duwt digitale marketing de consument vooral richting internationale e-commercereuzen, eerder dan naar de lokale handel. Lokale handelaren kunnen dus online heel moeilijk opboksen tegen buitenlandse e-commerce reuzen.

Online advertenties en e-commerce evolueren hand in hand. Sinds 2009 zijn de uitgaven voor digitale reclame met 256% gestegen. De online bestedingen volgen dezelfde tendens.*

Er wordt een toename verwacht van de e-commerce die gepaard gaat met een verschuiving van de retailactiviteit naar het buitenland wanneer er een disruptie plaatsvindt in ongeadresseerde communicatie. Zo’n disruptie zou plaatsvinden in het geval van de afschaffing van de nee/nee-sticker. Aangezien het huidige opt-in systeem met de nee/nee-sticker goed georganiseerd is, is er geen reden om over te gaan op een opt-out systeem met een ja/ja-sticker.

*The State of Digital, GroupM, 2018

Shift naar online maakt het kleine ondernemingen en steden moeilijk

Kleine ondernemingen hebben het moeilijk en lijden onder de groei van e-commerce. Steeds meer consumenten besteden hun geld online en worden daartoe extra verleid door een toenemend aantal online advertenties. Dit leidt voornamelijk tot bestedingen bij een aantal grote e-tailers die voornamelijk in buitenlandse handen zijn en dus geen bijdrage leveren aan de lokale economie.

Bron: E-commerce barometer Belgiê, The House of Marketing, 2017 | Deloitte analyse, 2019

Bron: E-commerce barometer Belgiê, The House of Marketing, 2017 | Deloitte analyse, 2019

Impact op de leegstand van winkelpanden
Lees meer

Ontdek alle details in het rapport

Download

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt.